Permís per Punts
Tota la informació des del teu navegador

Selecciona el teu idioma CASTELLÀCATALÀ
  • Ets a:Inici
  • Seguretat Viària
  • Raül Viladrich, president de la FAC: Exigim un pla de xoc per a Catalunya que acabi amb la manca d'examinadors.

Raül Viladrich, president de la FAC: Exigim un pla de xoc per a Catalunya que acabi amb la manca d'examinadors.

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Llicenciat en Dret i professor de formació viària (quan va obtenir el certificat als 22 anys era el més jove de la professió), pertany a una família de tres generacions d'antiguitat en el negoci.

Viladrich és president de l'Associació d'Autoescoles de Lleida des del 2010 (també ho va ser el seu avi) i, així mateix, el màxim responsable de la Federació d'Autoescoles de Catalunya (FAC), càrrec al qual va accedir el 2017.

 
L'examen de conduir a Catalunya no aixeca el cap
 
L'any 2013 vam patir un important dèficit d'examinadors. Des de llavors venim reclamant que es doti de més personal administratiu (perquè les oficines estan buides) i examinador en les prefectures catalanes.

L'any següent va ser tan catastròfic que el 2015 i 2016 les associacions de Barcelona i Girona van decidir autoregular-se. Es tractava, sempre ho vam entendre així, d'una solució provisional, però la veritat és que s'ha perpetuat. Una situació anòmala s'ha convertit en normal.

Ara s'estan examinant quatre alumnes per professor i cicle a Barcelona i quatre a Girona. A sobre, aquestes ràtios no sempre es respecten, i és habitual que els quatre es converteixin en tres, en dos...

A Tarragona el nombre és de sis, sense dia d'examen. Tampoc n'hi ha a Lleida, amb llistes d'espera que arribaren als dos mesos. Portem més de dos anys en aquesta situació. L'Administració no ha fet els deures. Els examinadors formats en successius concursos no han vingut a Catalunya. Dels militars, cap va triar com a destinació Catalunya, i la gent que actualment fa l'oposició no estarà a punt fins al novembre.
 
I en això va arribar la vaga
 
És clar, la situació ja era molt dolenta i la vaga la va agreujar més encara perquè va generar una bossa de 68.000 aspirants a conductors pendents de examinar-se a Catalunya.

Per tant, quan van acabar les aturades va ser com tornar a 2014, però amb l'afegit dels 68.000 alumnes per examinar: 7.000 a Girona, 3.000 a Lleida, etc. El sistema s'ha mostrat incapaç d'absorbir aquest excedent.
 
¿Ni tan sols a força d'hores extraordinàries?
 
No és per falta de diners, ja que la DGT ha alliberat una partida per a les hores extres, però la majoria dels funcionaris s'han negat a treballar fora del seu horari. Cal destacar que a Catalunya la vaga va tenir un gran seguiment. Tampoc acaben d'arribar els itinerants que ens ha ofert la DGT.

 
El conflicte entre la DGT i els examinadors sembla en vies de solució. No confia que aquesta circumstància ajudi a arreglar les coses?
 
És molt recent i no sabem encara la repercussió que pot tenir l'acord sobre la pujada del complement específic dels examinadors. Tant de bo aquests accedeixin a fer hores extres.
 
El director general de Trànsit ha visitat algunes províncies que estaven en una situació similar a la de vostès i els ha solucionat el problema.
 
Al febrer vam venir a Madrid i ens vam entrevistar amb el Sr. Cristóbal Cremades, el secretari general de la DGT, i li vam explicar que havíem tocat fons i no podíem aguantar més. De les cinc províncies d'Espanya amb més problemes, quatre són les de Catalunya. Ens va donar la raó i poc més.

Hem demanat una cita amb el director general de Trànsit, Gregorio Serrano. Exigim un pla de xoc, amb el seu calendari corresponent, que acabi amb l'escassetat d'examinadors. Una de les possibilitats que anem a plantejar-li al Sr. Serrano és la que puguem examinar algun dissabte (com s'ha fet a Castelló). En fi, tenim les ràtios més baixes de personal examinador de tot l'Estat. Això no pot seguir així.
 
Potser la conjuntura política tampoc ajuda.
 
Depenem de la DGT, que és la qui té les competències i està obligada a donar el servei no només a les autoescoles sinó, sobretot, als ciutadans. Si hi hagués una circumstància de traspàs de competències, entendríem el buit, l'impasse, però no és aquest el cas.

Aprofito l'ocasió per dir que les llistes d'espera estan a les autoescoles, no en les prefectures. Hi ha centres de formació viària que tenen fins a 200 persones pendents d'anar a l'examen de circulació i ignorem quan van a poder fer-ho. És lamentable, vergonyós.
 

Quin futur té el sector?
 
Hem de reinventar-nos. Cal digitalitzar les presentacions del tot, com ja passa amb el CAP. L'Administració ha de reestructurar completament l'accés al permís de conduir: els continguts de l'ensenyament, els exàmens, tot. L'autoescola de qualitat de Catalunya ( AeQ ) podria ser el model, ja que acaba amb la memorització i la substitueix pel raonament de l'alumne ( interiorització de conceptes )

Cal anar cap al futur. Això vol dir adoptar els vehicles amb tecnologies més avançades d'ajuda al conductor, que hauríem de poder explicar a les autoescoles perquè impliquen una major seguretat viària. Però la DGT no ho vol. Referent a això, Espanya va a l'inrevés d'Europa.
 
L'aspiració de les autoescoles és formar a la gent al llarg de tot el cicle vital. 
 
Tot i que sé que és una mesura impopular, em quedaria amb l'actualització de coneixements dels conductors. La normativa vial és molt viva i els vehicles evolucionen dia a dia. Ara hi ha multitud de glorietes i molta gent no sap encara com circular-hi.

Caldria aprofitar la renovació dels permisos perquè els conductors rebessin una formació de no més de dues o tres hores i sense examen sobre les últimes novetats normatives, tecnològiques ... Una posada al dia.
 
Què li demanaria vostè a la nova Llei de trànsit?
 
Demanaria als quals la redacten que siguin ambiciosos i no s'acontentin amb una simple reforma. Cal canviar la percepció del conductor del turisme, del camió o de l'autobús, que ja no estan sols a la carretera, sinó que conviuen amb ciclistes, motoristes, vianants ... Necessitem una llei més transversal, que doni resposta als reptes del trànsit modern , especialment a la seva diversitat ia la seva complexitat.
 
I com hauria de ser el Reglament d'Escoles Particulars de Conductors?
 
Torno a posar sobre la taula el model català del segell de qualitat, que preveu coses com els continguts de seguretat viària i la percepció del risc, la sensibilització dels futurs conductors, la incorporació de les noves tecnologies, etc.

Amb la Llei Òmnibus es van desregular molts aspectes dels centres de formació viària, que a Catalunya hem tornat a regular amb les AeQ perquè així la formació té cara i ulls.

I també cal introduir algunes novetats, com la formació periòdica dels professors (cada cinc anys), la transició entre la formació teòrica i la pràctica, i el trasllat a l'examinador del perfil de l'alumne que ha anat elaborant el professor
 
És molt difícil ser avui president d'una Associació d'autoescoles?
 
Molt. Ens han tocat els pitjors anys. Mires cap a l'Administració i la veus sota mínims, per les retallades pressupostàries. No té una vareta màgica. I després has de tenir en compte a l'associat, que està acostumat a treballar, i transmetre-li el què hi ha, sabent que no pot dur a terme la seva activitat per la falta de personal a les  prefectures de DGT . És una situació molt dura.
«Exigim un pla de xoc per a Catalunya que acabi amb la manca d'examinadors»

«Les llistes d'espera estan a les autoescoles, no a les prefectures. Hi ha centres de formació viària que tenen fins a 200 persones pendents d'anar a l'examen de circulació i ignorem quan podran fer-ho. És lamentable, vergonyós ».
 
«L'Administració ha de reestructurar completament l'accés al permís de conduir: els continguts de l'ensenyament, els exàmens, tot».
 
«Caldria aprofitar la renovació dels permisos perquè els conductors rebessin una formació  de dues o tres hores i sense examen sobre les últimes novetats normatives, tecnològiques ... El que es diu una posada al dia».
 
«Demanaria als quals redacten la nova Llei de trànsit que siguin ambiciosos i no s'acontentin amb una simple reforma
».
Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Cercador ràpid

Localitza el curs que millor s'adapti a les teves necessitats filtrant per centre, tipus de curs o data d'inici.
Per centre:Llistar els centres que imparteixen cursos de punts
Per tipus de curs:
Per data de curs:

La UTE FAC-CNAE està formada per la Federació d'Autoescoles de Catalunya juntament amb la Confederació Nacional d'Autoescoles.
UTE FAC-CNAE
C/ Mineria, 62-64, baixos
08038 Barcelona
Tel. 900 10 20 88
permisperpunts@recuperapunts.cat