Permís per Punts
Tota la informació des del teu navegador

Selecciona el teu idioma CASTELLÀCATALÀ

SRI (Sistema Retenció Infantil)

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Les lesions per accident de trànsit són la primera causa de mort en nens de 5 a 14 anys en el món. Espanya, amb una taxa nens morts de 0 a 14 anys d'un 5 per milió, està entre els 5 països de la UE amb menor mortalitat. Així i tot, el 2018 van morir 25 nens, van ser hospitalitzats 331 i ferits, 6.350 (sense necessitat d'hospitalització). De el total de víctimes, 4.636 eren ocupants de el vehicle. La principal mesura per reduir les lesions en els nens és l'ús de sistemes de retenció infantil (SRI) que ha demostrat la seva eficàcia tant en prevenir la mortalitat com les lesions en aquest grup d'edat.

La nostra llei obliga a fer servir el SRI, i al fet que els menors viatgin als seients del darrere. Això es deu al fet que la suma d'aquestes dues mesures és més eficaç per prevenir les lesions en els nens que cadascuna per separat. A més, perseguint el 100% de seguretat, la norma específica que el SRI, ha de complir amb la normativa europea (ECE R44 / 04 i I-Size), s'ha d'adequar a la mida de l'infant i la seva instal·lació ha de seguir les instruccions de fabricant.

Què han de saber els pares ?:

• Escollir el SRI que millor s'adapti a la mida de l'infant: A causa de les diferències anatòmiques entre nens i adults, el cinturó de seguretat no ofereix suficient protecció fins que el nen no arriba l'adequat mida i maduresa dels teixits. A més, les diferències entre un nounat -la cap té el 25% de la seva mida- i un nen de 12 anys -en el qual la proporció ja s'aproxima a la de l'adult- han fet necessari dissenyar diferents tipus de cadires.

Els nens més petits, han de viatjar en sentit contrari a la marxa i mantenir aquesta posició tot el temps que ho permetin les especificacions de fabricant de l'SRI. Com el seu cap és massa gran i pesada en relació a coll, i la seva musculatura i vèrtebres estan insuficientment desenvolupades, viatjar a contramarxa els ofereix major protecció, ja que en cas de col·lisió es redueixen els desplaçaments del cap respecte a l'tronc, disminuint la probabilitat de lesió a la regió crani-encefàlica, les més greus i freqüents en aquest grup d'edat.

Quan passin a viatjar en el sentit de la marxa, han de fer-ho en un SRI grup I que els subjecti amb arnesos. Aquests redistribueixen millor les forces que es produeixen en cas d'accident, evitant que es concentrin en un punt i reduint la probabilitat de lesió. Cal tenir en compte, que encara la seva estructura òssia (pelvis, caixa toràcica ...) és més flexible i que això, que és un factor protector per a les fractures, deixa més desprotegits els seus òrgans interns (pulmó, cor, fetge ...).

El següent pas és un SRI II-III, en el qual el nen va subjecte a la cadira mitjançant el cinturó de seguretat de el vehicle. Aquests sistemes situen el cinturó de seguretat de forma correcta sobre el cos de l'infant i li ofereixen protecció lateral. Per això no es recomanen els alçadors sense respatller. És important no avançar-se en aquests passos i esgotar les funcions protectores que ofereix cada SRI.

• Triar la posició: Afortunadament, la llei obliga a portar als menors en els seients del darrere llevat de les excepcions previstes.

• Subjectar bé el SRI: Hi ha dues maneres de subjectar la cadira a el vehicle: el sistema Isofix (que té l'avantatge de la seva facilitat d'ús i d'incloure testimonis que confirmen que la cadira està correctament instal·lada) i el cinturó de seguretat, que, sent un sistema també molt segur, té l'inconvenient de permetre més errors d'instal·lació. Per evitar errors, és fonamental realitzar la instal·lació seguint les instruccions de fabricant.

• Col·locar bé les bandes: Un cop ben instal·lada la cadira, el nen ha d'anar bé subjecte a ella. Si és mitjançant arnesos, han d'anar ajustats al seu cos, per a això caldrà treure-li la roba d'abric. Amb això s'evita no només que el nen tregui els braços, sinó que, en cas de col·lisió, l'arnés el protegeixi amb la màxima eficàcia.
En els SRI en què el nen va subjecte amb el cinturó de seguretat, aquest ha de passar per les guies de l'SRI perquè quedi correctament col·locat sobre el seu cos. Així passarà la banda diagonal pel terç mitjà de la clavícula i el centre de tòrax i la banda horitzontal sobre l'arrel de les cuixes i paral·lela a ells; el que a més d'assegurar una bona subjecció, evitarà les lesions que pogués produir-se el cinturó mal col·locat.

• Donar exemple: Els adults que viatgin amb nens han de saber l'important que és que ells facin servir cinturó de seguretat i respectin les normes. I no només per aconseguir que el nen accepti l'ús de la cadira, sinó com a predictor del seu comportament quan sigui adult.


DGT.es

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Cercador ràpid

Localitza el curs que millor s'adapti a les teves necessitats filtrant per centre, tipus de curs o data d'inici.
Per centre:Llistar els centres que imparteixen cursos de punts
Per tipus de curs:
Per data de curs:

La UTE FAC-CNAE està formada per la Federació d'Autoescoles de Catalunya juntament amb la Confederació Nacional d'Autoescoles.
UTE FAC-CNAE
C/ Mineria, 62-64, baixos
08038 Barcelona
Tel. 900 10 20 88
permisperpunts@recuperapunts.cat