Permís per Punts
Tota la informació des del teu navegador

Selecciona el teu idioma CASTELLÀCATALÀ
  • Ets a:Inici
  • El semàfor compleix 150 anys

El semàfor compleix 150 anys

Comparteix a la teva xarxa social preferida:

La tecnologia, que fa obsolets molts objectes que coneixem des de sempre, ara amenaça a un dels invents que més ha fet per la mobilitat terrestre: el semàfor. Nascut el cotxe, aviat es va fer necessària la regulació del trànsit, forjant lleis com la Locomotive Act britànica de 1865, que obligava a tots els cotxes a comptar amb un senyalitzador, un home que amb un llum o bandera vermella caminés 60 metres per davant per advertir de la seva presència.

Després d'aquest precursor, el primer semàfor estàtic es va instal·lar a Londres, el 10 de desembre de 1868, davant del Parlament britànic. Inventat per J.P. Knight, un enginyer de senyals del ferrocarril, s'assemblava molt als usats en aquest. Tenia dos braços amb dos fanalets de gas en els seus extrems, un de vermell i un altre verd, per a condicions de baixa lluminositat i havia de ser controlat manualment. Però als dos mesos va explotar, matant al policia que ho manejava, el que el va fer caure en desús.

L'invent va reaparèixer el 1914 a Cleveland (EUA) i s'assemblava molt al seu antecessor amb dues llums, vermella i verda, incorporant a més un so. Però era molt diferent, ja que el seu inventor Morgan Garret, el va transformar en un senyal autònoma, sense necessitat de maneig humà, i elèctrica. El semàfor, paraula d'origen grec que significa el que porta els senyals, va acabar d'evolucionar quan General Electric va comprar la patent per 40.000 dòlars i va incloure la llum ambre per donar marge de frenada als cotxes.

El semàfor encara trigaria 10 anys a arribar a Europa: el primer semàfor elèctric el va col·locar Siemens el 1924 a la Potsdamer Platz de Berlín, l'encreuament més actiu del continent en aquella època.

A Espanya el primer va ser col·locat a Madrid, a la cruïlla d'Alcalá amb Barquillo, el 1926, ja que els pocs concessionaris de l'època eren a la Gran Via. Fiat, Chrysler-Seida, Renault i Citroën es repartien aquests locals. Per cert, en els seus inicis les bases dels semàfors espanyols estaven pintades en vermell i blanc perquè es veiessin bé. Però resultaven massa cridaneres, adoptant-se el verd oliva actual.

El 1961 es va incorporar el significat de la llum explicada a través d'un ninot per ajudar els vianants, sistema que es va expandir per tot el món. I per ajudar els daltònics, el vermell sempre se situa amunt o a l'esquerra, com a estàndard mundial. La dona vianant no va arribar fins a 2004 i les parelles del mateix sexe fins fa molt poc. Les bombetes led de baixíssim consum o els panells solars que el doten d'energia també són incorporacions recents.

Però ¿suposarà la connectivitat del cotxe amb les infraestructures la fi dels semàfors? En absolut. Primer haurien de comptar amb aquesta tecnologia tots els cotxes, el que encara trigarà bastant. A més, hi ha parc rodant com motos, bicicletes etc, que encara ho equiparan més tard. Finalment, els vianants necessiten el semàfor per a la seva seguretat. D'altra banda, aquesta conectivitat necesitarà repetidors del senyal sense fils que els semàfors s'encarregaran d'acollir. I altres tendències podrien donar-los utilitats ara inimaginables, com convertir-se en punts de recàrrega públics per a cotxes elèctrics.

Potser el cotxe autònom els converteixi finalment en innecessaris, però passaran tants anys fins que tot el parc mòbil del món deixi de necessitar-los que estem segurs que aquest dia potser no arribi fins al pròxim segle. Mentrestant, el  semàfor seguirà aquí, prestant-humilment la seva gran servei i fent-nos la vida més fàcil i més segura dia rere dia.

I no només això: la connectivitat disminuirà la importància del semàfor. Audi amb el seu Traffic Light Information, i BMW, amb la seva aplicació Enlighten, van ser les pioneres en què el cotxe avisés el conductor de l'estat del semàfor per regular la velocitat. Les dues informen sobre la velocitat ideal per, si es pot, arribar-hi en verd.

A Espanya, Seat porta mesos provant a Segòvia un ecosistema d'V2G (Vehicle to grid o connexió del vehicle amb les infraestructures). Ford també efectua proves i s'ha sumat Jaguar. Aquests sistemes agiliten el trànsit, resten estrès, redueixen consum, emissions i contaminació acústica i milloren la qualitat de l'aire.

anecdotari

  • Semàfor procedeix del grec i significa "el que porta els senyals".
  • Els seus colors s'hereten del ferrocarril i aquest al seu torn de la navegació marina.
  • Primer semàfor del món per controlar el trànsit instal·lat davant del Parlament britànic el 1868 Era a gas, va esclatar i va frenar la seva implantació.
  • 5 d'agost de 1914. Primer semàfor elèctric i autònom (sense intervenció humana) s'instal·la a EUA a Cleveland (Ohio).
  • El primer semàfor elèctric i autònom d'Europa s'instal·la a Alemanya a Berlín el 1924.
  • A Espanya no va arribar fins a 1926; el primer "va néixer" a Madrid a la cruïlla d'Alcalá amb Barquillo.
  • La primera "dona vianant"en un semàfor no va arribar fins a 2004.
Comparteix a la teva xarxa social preferida:

Cercador ràpid

Localitza el curs que millor s'adapti a les teves necessitats filtrant per centre, tipus de curs o data d'inici.
Per centre:Llistar els centres que imparteixen cursos de punts
Per tipus de curs:
Per data de curs:

La UTE FAC-CNAE està formada per la Federació d'Autoescoles de Catalunya juntament amb la Confederació Nacional d'Autoescoles.
UTE FAC-CNAE
C/ Mineria, 62-64, baixos
08038 Barcelona
Tel. 900 10 20 88
permisperpunts@recuperapunts.cat